Rozdział IV - Zabawy z dodawania i odejmowania z klockami KORBO
Spis treści:
- Dodawanie i odejmowanie z klockami KORBO
- Zabawa 1: „Dołącz i policz”
- Zabawa 2: „Zabierz jeden”
- Zabawa 3: „Klockowe zadania historyjki”
- Zabawa 4: „Dopasuj wynik”
- Zabawa 5: „Klockowe memory matematyczne”
- Zabawa 6: „Ilu klocków brakuje?”
- Zabawa 7: „Wypełnij brak”
- Zabawa 8: „Kolorowe działania”
- Zabawa 9: „Misiowe zadania
- Zabawa 10: „Pociąg liczb”
Dodawanie i odejmowanie z klockami KORBO
Dodawanie i odejmowanie to jedne z pierwszych działań matematycznych, z którymi dzieci mają styczność w przedszkolu. W tym wieku kluczowe jest, by poznawały liczby i ich relacje w sposób konkretny – poprzez manipulację, obserwację i zabawę. Klocki KORBO, dzięki swojej kolorystyce, rozmiarom i elementom ruchomym, stanowią idealny materiał dydaktyczny do wprowadzania tych pojęć.
Zabawy przedstawione w tym rozdziale pomagają dzieciom zrozumieć, że dodawanie to dołączanie elementów, a odejmowanie – ich zabieranie. Dzięki pracy na konkretach, dziecko uczy się nie tylko liczyć, ale także rozumie, co oznacza przybycie lub ubycie obiektów w danym zbiorze. Ćwiczenia rozwijają również myślenie logiczne, koncentrację oraz umiejętność rozwiązywania prostych problemów matematycznych w codziennych sytuacjach.
Warto pamiętać, że nauka matematyki na tym etapie rozwoju nie polega na zapamiętywaniu wyników, ale na budowaniu intuicji liczbowej i zrozumieniu działań. Zabawy z klockami KORBO sprawiają, że dzieci chętnie angażują się w ćwiczenia i zyskują poczucie sukcesu dzięki samodzielnym odkryciom.
Zabawa 1: „Dołącz i policz”
Cel dydaktyczny: Dodawanie na konkretach
Materiały:
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
- Platformy Korbo – po trzy w tym samym kolorze dla każdego dziecka.
Przebieg:
- Prosimy, by każde dziecko połączyło ze sobą platformy w jednej linii
- Prosimy, by każde dziecko zabrało dwa koła zębate w tym samym kolorze i umieściło je obok siebie w górnym rzędzie po lewej stronie.
- Następnie prosimy, by wzięło dwa koła zębate w innym kolorze.
- Przeliczamy wspólnie, np. “dwa koła niebieskie i dwa koła zielone to razem cztery koła”.
- Następnie prosimy by dzieci zrzuciły koła z platform. I wykonujemy ćwiczenie prosząc, by w kolejnych zadaniach brały koła w tym samym kolorze (ale sami już nie wskazujemy konkretnych kolorów)
UWAGA: Każdy zestaw ma określoną liczbę klocków w danym kolorze. Warto prosić dzieci, by same dobierały klocki w wybranych przez siebie kolorach tak, by uniknąć braku klocków w określonym kolorze.
Wariant: Praca parami – jedno dziecko wybiera liczbę klocków, umieszcza klocki na platformie i przelicza.
Zabawa 2: „Zabierz jeden”
Cel dydaktyczny: Odejmowanie przez usuwanie elementów
Materiały:
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
- Platformy Korbo – po trzy w tym samym kolorze dla każdego dziecka.
- Kartoniki z cyframi 1-6
Przebieg:
- Prosimy, by każde dziecko połączyło ze sobą platformy w jednej linii
- Prosimy, by każde dziecko umieściło na platformie sześć kół zębatych w dowolnych kolorach.
- Nauczyciel mówi: „Zabierz jedno koło”. Dziecko wykonuje i przelicza, ile zostało.
- Powtarzamy z różnymi poleceniami: zabierz 2, 3…
Warianty:
- Dzieci losują kartoniki z liczbami oznaczającymi, ile zabrać.
- Dzieci mogą realizować zadanie na walcach zamiast na kołach
Dzieci mogą zbudować konstrukcję z np. 10 klocków (walce, łączniki, koła) i z nich odejmować klocki a następnie przeliczać.
Zabawa 3: „Klockowe zadania historyjki”
Cel dydaktyczny: Dodawanie i odejmowanie w kontekście sytuacyjnym
Materiały: Klocki KORBO, obrazki lub ilustracje
Przebieg:
- Nauczyciel opowiada prostą historyjkę: „Na platformie były 4 koła. (Dzieci biorą platformę i umieszczają na niej 4 koła zębate). Dodałem 2 (Dzieci dodają jeszcze dwa koła – można umieszczać koła na kołach – w formie wieży). Ile teraz mam?”
Dzieci podają wynik i uzasadniają: „Cztery i dwa to sześć”.
Wariant: Dzieci wymyślają własne historyjki i zadają je kolegom.
Przygotować kilka historyjek
Zabawa 4: „Dopasuj wynik”
Cel dydaktyczny: Utrwalanie wyników dodawania i odejmowania
Materiały:
- Kartoniki z działaniami (np. 3+2, 5−1),
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
Przebieg:
- Dziecko losuje kartonik z działaniem.
- Układa z klocków przedstawienie tego działania (np. 3 czerwone i 2 żółte).
Liczy wszystkie i podaje wynik.
Wariant: Tworzenie działań dla kolegi – jedno układa, drugie odczytuje działanie.
Przygotować kartoniki z działaniami
Zabawa 5: „Klockowe memory matematyczne”
Cel dydaktyczny: Łączenie działań z wynikami
Materiały:
- Kartoniki z działaniami i osobno z wynikami
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
Przebieg:
- Rozkładamy kartoniki obrazkiem do dołu.
- Dzieci biorą po jednym kartoniku, odczytują zadanie i przeliczają na klockach.
- Następnie poszukują kartonika z cyfrą oznaczającą wynik działania.
- Czytają głośno działanie i wynik.
Wariant:
Dzieci wybierają dla siebie zadania w parach.
Zabawa 6: „Ilu klocków brakuje?”
Cel dydaktyczny: Ćwiczenia odejmowania z kontekstem
Materiały:
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
Przygotowanie:
Każde dziecko układa trzy platformy w jednej linii.
Przebieg:
- Prosimy dzieci, by ułożyły na platformie 6 klocków jedno obok drugiego (mogą to być koła zębate lub walce).
- Dziecko zamyka oczy, a nauczyciel zabiera kilka klocków.
Dziecko mówi: “Miałem sześć klocków, dwa są zabrane i zostały mi cztery)
Wariant: Dzieci pracują w parach i na zmianę chowają klocki.
Zabawa 7: „Wypełnij brak”
Cel dydaktyczny: Rozwijanie intuicji matematycznej
Materiały:
- Kartki z prostymi równaniami z pustym miejscem (np. _ + 2 = 5), klocki KORBO
- Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
Przebieg:
- Dziecko układa odpowiednią liczbę klocków, by znaleźć brakującą liczbę.
Wypowiada całe działanie: „trzy i dwa to pięć”.
Wariant: Dziecko tworzy własne równania dla kolegi. Może np. mówić. “Mam dwa klocki a chcę mieć sześć. To ile jeszcze muszę dobrać?
Przygotuj kartki z prostymi równaniami
Zabawa 8: „Kolorowe działania”
Cel dydaktyczny: Wizualizacja liczb
Materiały:
- Klocki w trzech kolorach,
- kartki z działaniami
Przebieg:
- Nauczyciel podaje działanie (np. 2+3), dzieci wybierają 2 klocki jednego koloru i 3 drugiego.
- Przeliczają wszystkie razem.
Wariant: Nauczyciel mówi: “Weź trzy żółte klocki i cztery zielone”. Zbuduj z nich konstrukcję. Z ilu klocków składa się Twoja konstrukcja? (warto zwrócić uwagę na fakt, że łączniki są w kolorze żółtym (łączniki proste i krzyżaki) i szarym (tylko krzyżaki).
Zabawa 9: „Misiowe zadania
Cel dydaktyczny: Rozwijanie wyobraźni i myślenia matematycznego
Materiały:
- Pluszowy miś,
- klocki KORBO,
- karteczki z poleceniami
Przebieg:
- Nauczyciel wprowadza misia, który „zadaje” dzieciom działania: „Zbuduj coś z 4+2 klocków”.
- Dziecko buduje konstrukcję.
- Miś pyta: z ilu klocków powstała ta budowla?
Wariant: Miś może czasem „zabrać” klocki – wówczas zadanie polega na odjęciu.
Zabawa 10: „Pociąg liczb”
Cel dydaktyczny: Dodawanie kolejnych składników
Materiały:
- Klocki KORBO,
- tor zbudowany z czterech platform Korbo umieszczonych w jednej linii.
Przebieg:
- Dzieci na początek umieszczają na platformie obok siebie określoną przez nauczyciela ilość kół (np. cztery).
- Następnie samodzielnie dokładają kolejne koła zębate – mogą dodać jedno, dwa lub trzy.
- Po dodaniu przeliczają ile mają kół zębatych.
Nauczyciel pyta – Mieliśmy cztery koła zębate. Ile będziemy mieli jeżeli ktoś dodał jedno koło? Czyli 4+1 =…. Kto dodał dwa koła? Ile mamy kół jeżeli dodaliśmy dwa koła? Czyli 4+2 to …. itd.
Wariant: Dzieci budują w parach dodając większe liczby kół i przeliczają wspólnie w parach.
