Rozdział IV - Zabawy z dodawania i odejmowania z klockami KORBO

Dodawanie i odejmowanie z klockami KORBO

Dodawanie i odejmowanie to jedne z pierwszych działań matematycznych, z którymi dzieci mają styczność w przedszkolu. W tym wieku kluczowe jest, by poznawały liczby i ich relacje w sposób konkretny – poprzez manipulację, obserwację i zabawę. Klocki KORBO, dzięki swojej kolorystyce, rozmiarom i elementom ruchomym, stanowią idealny materiał dydaktyczny do wprowadzania tych pojęć.

Zabawy przedstawione w tym rozdziale pomagają dzieciom zrozumieć, że dodawanie to dołączanie elementów, a odejmowanie – ich zabieranie. Dzięki pracy na konkretach, dziecko uczy się nie tylko liczyć, ale także rozumie, co oznacza przybycie lub ubycie obiektów w danym zbiorze. Ćwiczenia rozwijają również myślenie logiczne, koncentrację oraz umiejętność rozwiązywania prostych problemów matematycznych w codziennych sytuacjach.

Warto pamiętać, że nauka matematyki na tym etapie rozwoju nie polega na zapamiętywaniu wyników, ale na budowaniu intuicji liczbowej i zrozumieniu działań. Zabawy z klockami KORBO sprawiają, że dzieci chętnie angażują się w ćwiczenia i zyskują poczucie sukcesu dzięki samodzielnym odkryciom.

Zabawa 1: „Dołącz i policz”

Cel dydaktyczny: Dodawanie na konkretach

Materiały:

  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
  • Platformy Korbo – po trzy w tym samym kolorze dla każdego dziecka.

Przebieg:

  1. Prosimy, by każde dziecko połączyło ze sobą platformy w jednej linii
  2. Prosimy, by każde dziecko zabrało dwa koła zębate w tym samym kolorze i umieściło je obok siebie w górnym rzędzie po lewej stronie.
  3. Następnie prosimy, by wzięło dwa koła zębate w innym kolorze.
  4. Przeliczamy wspólnie, np.  “dwa koła niebieskie i dwa koła zielone to razem cztery koła”.
  5. Następnie prosimy by dzieci zrzuciły koła z platform. I wykonujemy ćwiczenie prosząc, by w kolejnych zadaniach brały koła w tym samym kolorze (ale sami już nie wskazujemy konkretnych kolorów)

UWAGA: Każdy zestaw ma określoną liczbę klocków w danym kolorze. Warto prosić dzieci, by same dobierały klocki w wybranych przez siebie kolorach tak, by uniknąć braku klocków w określonym kolorze.

 Wariant: Praca parami – jedno dziecko wybiera liczbę klocków,  umieszcza klocki na platformie i przelicza.

Zabawa 2: „Zabierz jeden”

Cel dydaktyczny: Odejmowanie przez usuwanie elementów

Materiały:

  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)
  • Platformy Korbo – po trzy w tym samym kolorze dla każdego dziecka.
  • Kartoniki z cyframi 1-6

Przebieg:

  1. Prosimy, by każde dziecko połączyło ze sobą platformy w jednej linii
  2. Prosimy, by każde dziecko umieściło na platformie sześć kół zębatych w dowolnych kolorach.
  3. Nauczyciel mówi: „Zabierz jedno koło”. Dziecko wykonuje i przelicza, ile zostało.
  4. Powtarzamy z różnymi poleceniami: zabierz 2, 3…

     Warianty:

  • Dzieci losują kartoniki z liczbami oznaczającymi, ile zabrać.
  • Dzieci mogą realizować zadanie na walcach zamiast na kołach

Dzieci mogą zbudować konstrukcję z np. 10 klocków (walce, łączniki, koła) i z nich odejmować klocki a następnie przeliczać.

Zabawa 3: „Klockowe zadania historyjki”

Cel dydaktyczny: Dodawanie i odejmowanie w kontekście sytuacyjnym

Materiały: Klocki KORBO, obrazki lub ilustracje

Przebieg:

  1. Nauczyciel opowiada prostą historyjkę: „Na platformie były 4 koła. (Dzieci biorą platformę i umieszczają na niej 4 koła zębate). Dodałem 2 (Dzieci dodają jeszcze dwa koła – można umieszczać koła na kołach – w formie wieży). Ile teraz mam?” 

Dzieci podają wynik i uzasadniają: „Cztery i dwa to sześć”.

 Wariant: Dzieci wymyślają własne historyjki i zadają je kolegom.

Przygotować kilka historyjek

Zabawa 4: „Dopasuj wynik”

Cel dydaktyczny: Utrwalanie wyników dodawania i odejmowania

Materiały:

  • Kartoniki z działaniami (np. 3+2, 5−1),
  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)

Przebieg:

  1. Dziecko losuje kartonik z działaniem.
  2. Układa z klocków przedstawienie tego działania (np. 3 czerwone i 2 żółte).

Liczy wszystkie i podaje wynik.

 Wariant: Tworzenie działań dla kolegi – jedno układa, drugie odczytuje działanie.

Przygotować kartoniki z działaniami

Zabawa 5: „Klockowe memory matematyczne”

Cel dydaktyczny: Łączenie działań z wynikami

Materiały:

  • Kartoniki z działaniami i osobno z wynikami
  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)

Przebieg:

  1. Rozkładamy kartoniki obrazkiem do dołu.
  2. Dzieci biorą po jednym kartoniku, odczytują zadanie i przeliczają na klockach.
  3. Następnie poszukują kartonika z cyfrą oznaczającą wynik działania.
  4. Czytają głośno działanie i wynik.

    Wariant:

Dzieci wybierają dla siebie zadania w parach.

Zabawa 6: „Ilu klocków brakuje?”

Cel dydaktyczny: Ćwiczenia odejmowania z kontekstem

Materiały:

  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)

Przygotowanie:

Każde dziecko układa trzy platformy w jednej linii.

Przebieg:

  1. Prosimy dzieci, by ułożyły na platformie 6 klocków jedno obok drugiego (mogą to być koła zębate lub walce).
  2. Dziecko zamyka oczy, a nauczyciel zabiera kilka klocków.

Dziecko mówi: “Miałem sześć klocków, dwa są zabrane i zostały mi cztery)

 Wariant: Dzieci pracują w parach i na zmianę chowają klocki.

Zabawa 7: „Wypełnij brak”

Cel dydaktyczny: Rozwijanie intuicji matematycznej

Materiały:

  • Kartki z prostymi równaniami z pustym miejscem (np. _ + 2 = 5), klocki KORBO
  • Zestaw klocków Korbo, z którego będą korzystać wspólnie wszystkie dzieci (np. wysypany na dywanie)

Przebieg:

  1. Dziecko układa odpowiednią liczbę klocków, by znaleźć brakującą liczbę.

Wypowiada całe działanie: „trzy i dwa to pięć”.

 Wariant: Dziecko tworzy własne równania dla kolegi. Może np. mówić. “Mam dwa klocki a chcę mieć sześć. To ile jeszcze muszę dobrać?

Przygotuj kartki z prostymi równaniami

Zabawa 8: „Kolorowe działania”

Cel dydaktyczny: Wizualizacja liczb

Materiały:

  • Klocki w trzech kolorach,
  • kartki z działaniami

Przebieg:

  1. Nauczyciel podaje działanie (np. 2+3), dzieci wybierają 2 klocki jednego koloru i 3 drugiego.
  2. Przeliczają wszystkie razem.

    Wariant: Nauczyciel mówi: “Weź trzy żółte klocki i cztery zielone”. Zbuduj z nich konstrukcję. Z ilu klocków składa się Twoja konstrukcja? (warto zwrócić uwagę na fakt, że łączniki są w kolorze żółtym (łączniki proste i krzyżaki) i szarym (tylko krzyżaki).

Zabawa 9: „Misiowe zadania

Cel dydaktyczny: Rozwijanie wyobraźni i myślenia matematycznego

Materiały:

  • Pluszowy miś,
  • klocki KORBO,
  • karteczki z poleceniami

Przebieg:

  1. Nauczyciel wprowadza misia, który „zadaje” dzieciom działania: „Zbuduj coś z 4+2 klocków”.

  2. Dziecko buduje konstrukcję.
  3. Miś pyta: z ilu klocków powstała ta budowla?

     Wariant: Miś może czasem „zabrać” klocki – wówczas zadanie polega na odjęciu.

Zabawa 10: „Pociąg liczb”

Cel dydaktyczny: Dodawanie kolejnych składników

Materiały:

  • Klocki KORBO,
  • tor zbudowany z czterech platform Korbo umieszczonych w jednej linii.

Przebieg:

  1. Dzieci na początek umieszczają na platformie obok siebie określoną przez nauczyciela ilość kół (np. cztery).
  2. Następnie samodzielnie dokładają kolejne koła zębate – mogą dodać jedno, dwa lub trzy.
  3. Po dodaniu przeliczają ile mają kół zębatych.

Nauczyciel pyta – Mieliśmy cztery koła zębate. Ile będziemy mieli jeżeli ktoś dodał jedno koło? Czyli 4+1 =…. Kto dodał dwa koła? Ile mamy kół jeżeli dodaliśmy dwa koła? Czyli 4+2 to …. itd.

 Wariant: Dzieci budują w parach dodając większe liczby kół i przeliczają wspólnie w parach.