Rozdział I - Klasyfikowanie przedmiotów
Spis treści:
- Dlaczego warto uczyć dzieci klasyfikowania?
- Zabawa 1: Kolorowe wyspy
- Zabawa 2: Rodziny klocków KORBO
- Zabawa 3: Klockowy sklep
- Zabawa 4: Tajemnicze grupy
- Zabawa 5: Klockowy wyścig sortowania
- Zabawa 6: Klockowy pociąg
- Zabawa 7: Znajdź brakujący klocek
- Zabawa 8: Klockowe zbiory
- Zabawa 9: Zbuduj według wzoru
- Zabawa 10: Klockowe bingo
- Zabawa 11: Znajdź swój zbiór
Dlaczego warto uczyć dzieci klasyfikowania?
Umiejętność klasyfikowania, czyli porządkowania przedmiotów według określonych cech, to jedna z podstawowych kompetencji poznawczych rozwijanych w wieku przedszkolnym. Stanowi fundament logicznego myślenia, a także przygotowuje dzieci do nauki matematyki, języka oraz rozumienia otaczającego świata.
Podczas klasyfikowania dzieci uczą się:
● dostrzegać różnice i podobieństwa,
● tworzyć zbiory i porównywać je ze sobą,
● rozumieć relacje: większy–mniejszy, dłuższy–krótszy, taki sam–inny,
● uważnie obserwować i podejmować decyzje na podstawie zauważonych cech.
Regularne ćwiczenia w klasyfikowaniu rozwijają:
● spostrzegawczość,
● koncentrację uwagi,
● umiejętność argumentowania i opisywania,
● myślenie przyczynowo-skutkowe.
Zabawy z klockami KORBO są doskonałym narzędziem do rozwijania tych umiejętności. Klocki są atrakcyjne, łatwo dostępne i różnorodne – pozwalają dzieciom uczyć się poprzez działanie, manipulację i odkrywanie.
Przedstawione w tym zestawie propozycje zabaw są proste do przeprowadzenia, nie wymagają skomplikowanych przygotowań, a jednocześnie skutecznie wspierają rozwój poznawczy dzieci. Można je swobodnie modyfikować, dostosowując poziom trudności do możliwości konkretnej grupy.
Zachęcamy do wprowadzania klasyfikacji w sposób naturalny, poprzez zabawę, rozmowę i wspólne odkrywanie. To pierwszy krok do budowania u dzieci umiejętności logicznego myślenia i rozumienia świata, który je otacza.
Zabawa 1: Kolorowe wyspy
Cel dydaktyczny:
Dzieci klasyfikują przedmioty według koloru.
Materiały:
● Klocki KORBO w różnych kolorach (np. pudełko nr 1 zestawu Korbo Maluch)
● Kolorowe kartki (jako “wyspy”) – czerwona, zielona, niebieska, fioletowa, żółta, pomarańczowa
Przebieg zabawy:
1. Rozłóż na dywanie kilka kolorowych kartek (czerwona, zielona, niebieska, fioletowa, żółta, pomarańczowa) – każda kartka to wyspa jednego koloru.
2. Wysyp wszystkie koła zębate z pudełka nr 1 na dywanie.
3. Zadaniem dzieci jest posegregować klocki i przyporządkować je do odpowiedniej „wyspy” kolorystycznej.
Warianty:
Podczas kolejnej zabawy, zamiast kół zębatych możesz wykorzystać walce (znajdują się w pudełku nr 2)
Po zakończeniu sortowania podziel dzieci na 6 grup wg. kolorów. W każdej grupie poproś dzieci, by podzieliły klocki w danym kolorze na mniejsze grupy – np. po 10 kół zębatych w każdej z grup, przeliczcie ile takich (np. niebieskich) grup udało się ułożyć wokół niebieskiej wyspy.
Zabawa 2: Rodziny klocków KORBO
Cel dydaktyczny:
Dzieci klasyfikują przedmioty według wielkości i kształtu.
Materiały:
– Klocki KORBO o różnych kształtach (walce, koła zębate, platformy, łączniki proste, łączniki krzyżowe)
Przebieg zabawy:
1. Wyjaśnij dzieciom, że klocki tworzą “rodziny”, np. rodzina kół zębatych, rodzina walców, rodzina platform. Rodziny mogą mieć różne kolory ale kształty w każdej rodzinie wyglądają tak samo.
2. Podziel dzieci na grupy i nazwij je rodzinami (np. rodzina kół zębatych)
3. Poproś dzieci, aby same podzieliły przygotowane klocki do swoich rodzin
4. Poproś dzieci, by przeliczyły w każdej rodzinie kształty w różnych kolorach (np. zapytaj dzieci ile niebieskich kół zębatych znajduje się w rodzinie kół?)
Wariant:
Poproś dzieci o przeliczenie
Zabawa 3: Klockowy sklep
Cel dydaktyczny:
Dzieci klasyfikują przedmioty według funkcji/zastosowania.
Materiały:
– Różne elementy Korbo: koła zębate, walce, łączniki proste, łączniki krzyżowe,
– Małe koszyki, pudełka lub „półki” do ekspozycji
Przebieg zabawy:
1. Zorganizuj przestrzeń jako „sklep” z klockami.
2. Zadaniem dzieci (klientów lub sprzedawców) jest posegregować dostępne elementy na kategorie – np. walce, koła zębate, łączniki
3. Dzieci umieszczają klocki na odpowiednich półkach sklepowych.
Wariant:
Poproś dzieci o przygotowanie etykiet (np. rysunków) do poszczególnych działów sklepu.
Zabawa 4: Tajemnicze grupy
Cel dydaktyczny:
Dzieci rozpoznają i nazywa cechy wspólne grupy przedmiotów.
Materiały:
– Zestaw pomieszanych różnych klocków Korbo: koła zębate, walce, łączniki proste, łączniki krzyżowe,
Przebieg zabawy:
1. Przygotuj kilka grup klocków, które mają wspólną cechę (np. wszystkie czerwone, wszystkie koła zębate (ale w różnych kolorach), wszystkie łączniki (proste i krzyżowe).
2. Zadaniem dzieci jest odgadnięcie, dlaczego te klocki zostały pogrupowane razem – co je łączy?
3. Po odgadnięciu dzieci mogą stworzyć własną „tajemniczą grupę”, a reszta próbuje zgadnąć, według jakiego klucza dokonano podziału.
Wariant:
Wprowadź pojęcia „cecha wspólna” i „różnica” w formie zabawy słownej.
Zabawa 5: Klockowy wyścig sortowania
Cel dydaktyczny:
Dzieci klasyfikują przedmioty pod presją czasu, ćwiczą koncentrację i współpracę.
Materiały:
● Pojemniki z pomieszanymi klockami Korbo
● Miseczki lub pudełka do sortowania
● Zegar, klepsydra lub stoper
Przebieg zabawy:
1. Podziel dzieci na małe zespoły (2–3 osoby).
2. Każdy zespół otrzymuje pojemnik z różnorodnymi klockami.
3. Na sygnał „start!” dzieci rozpoczynają sortowanie klocków według ustalonego wcześniej kryterium (np. kolor, kształt, liczba wypustek).
4. Po upływie ustalonego czasu sprawdźcie wspólnie, jak poradziły sobie poszczególne zespoły.
Wariant:
W kolejnych rundach zmieniaj kryterium klasyfikacji.
Zabawa 6: Klockowy pociąg
Cel dydaktyczny:
Dzieci porządkują przedmioty według wybranej cechy i układają je w określonej kolejności.
Materiały:
– Klocki Korbo o różnych cechach (np. kolory, kształty)
Przebieg zabawy:
1. Poinformuj dzieci, że będą budować „pociąg klockowy”, w którym każdy wagon (czyli klocek) musi się zgadzać z poprzednim kolorem lub kształtem
Przykład: czerwone koło zębate -> czerwony walec -> niebieski walec -> niebieskie koło zębate.
2. Każde dziecko wyjaśnia jaką cechę wspólną ma kolejny klocek z poprzednim (ten sam kolor / ten sam kształt)
3. Dzieci układają pociąg na dywanie lub stole, dbając o zachowanie ustalonej cechy porządkowej.
Wariant:
Każde dziecko może zbudować własny pociąg i przedstawić zasady, którymi się kierowało.
Zabawa 7: Znajdź brakujący klocek
Cel dydaktyczny:
Dzieci rozpoznają cechy elementów i potrafią określić, który nie pasuje lub którego brakuje w zestawie.
Materiały:
– Grupy po 3–4 klocki Korbo (np. 3 czerwone i 1 niebieski; 3 koła zębate i 1 walec itd.)
Przebieg zabawy:
1. Przygotuj zestawy klocków, w których jeden klocek „nie pasuje” do pozostałych.
2. Dzieci mają za zadanie wskazać klocek odstający od reszty oraz uzasadnić swoją decyzję.
3. W drugiej wersji – dzieci mają znaleźć brakujący klocek, który „dokończy” wzór lub grupę (np. brakuje niebieskiego wśród trzech kolorów: czerwony, żółty, niebieski, ?).
Wariant:
Starsze dzieci mogą same tworzyć zagadki dla rówieśników.
Zabawa 8: Klockowe zbiory
Cel dydaktyczny:
Dzieci rozumieją ideę zbioru i potrafią przyporządkować elementy do więcej niż jednej kategorii.
Materiały:
– Różne klocki Korbo
– Hula-hop, szarfy lub obręcze do tworzenia zbiorów
Przebieg zabawy:
1. Rozłóż na dywanie dwie obręcze – każda symbolizuje zbiór o określonej cesze (np. kolor czerwony / walec).
2. Dzieci dopasowują klocki do zbiorów – niektóre będą pasować do jednego, inne do obu (obręcze mogą się częściowo nakładać, jak w diagramie).
3. Dzieci biorą klocki do rąk i z większej odległości rzucają klocki tak, by trafiły do odpowiedniego dla nich zbioru
4. Omów z dziećmi, dlaczego dany klocek trafił do konkretnego zbioru, które klocki są wspólne.
Wariant:
Warto przeliczyć klocki w poszczególnych zbiorach, porównać ich ilości.
Zabawa 9: Zbuduj według wzoru
Cel dydaktyczny:
Dzieci analizują wzór i wybierają klocki zgodnie z określoną zasadą.
Materiały:
● Wzory zbudowane wcześniej z Korbo. Klocki mogą być ułożone jeden po drugim na dywanie. Mogą też być ułożone w rytm na połączonych ze sobą platformach (np. 3 czerwone, 1 niebieski, 3 czerwone…)
● Pojemniki z luźnymi klockami
Przebieg zabawy:
1. Pokaż dzieciom wzór zbudowany z klocków (np. rytm kolorów lub kształtów).
2. Zadaniem dzieci jest odnaleźć odpowiednie klocki i samodzielnie odtworzyć wzór.
3. Dzieci mogą także kontynuować wzór – rozpoznając powtarzającą się sekwencję.
Wariant:
Starsze dzieci mogą tworzyć własne wzory i wymieniać się nimi nawzajem.
Zabawa 10: Klockowe bingo
Cel dydaktyczny:
Dziecko identyfikuje i klasyfikuje przedmioty według nazwy i cechy.
Materiały:
– Karty bingo (np. z narysowanymi klockami różnych kolorów i kształtów)
– Klocki Korbo – walce i łączniki
– Znaczniki – łączniki proste
Przebieg zabawy:
1. Każde dziecko otrzymuje kartę bingo z 6 obrazkami przedstawiającymi różne klocki.
2. Nauczyciel losuje klocki z pojemnika i pokazuje je dzieciom.
3. Dzieci, które mają pasujący klocek na swojej karcie, kładą na nim “znacznik” – klocek łącznik
4. Wygrywa dziecko, które jako pierwsze zaznaczy wszystkie pola.
Wariant:
Zamiast kart – dzieci mogą ułożyć klocki najpierw na platformach (wtedy każde dziecko łączy ze sobą dwie platformy poziomo i umieszcza na nich 8 klocków na wzór bingo a dopiero następnie nauczyciel losuje klocki.
Wariant II:
W kartach pracy znajdują się także karty puste – dziecko samodzielnie najpierw koloruje kołą i walce.
Zabawa 11: Znajdź swój zbiór
Cel dydaktyczny:
Dziecko rozpoznaje wzory według nazwy i cechy.
Materiały:
– Klocki Korbo – walce lub koła zębate
Przebieg zabawy:
1. Każde dziecko losuje jeden klocek – koło zębate lub walec
2. Nauczyciel prosi, by dzieci podniosły klocek wysoko do góry
3. Następnie prosi by dzieci stworzyły grupy – zbiory w różnych kształtach (dzieci tworzą dwie grupy – walce / koła zębate)
4. Następnie prosi, by dzieci połączyłī się w zbiory w których klocki są w tym samym kolorze.
Wariant:
Dzieci mogą po każdej zabawie wymieniać się klockami. Raz mogą szukać własnych
zbiorów normalnie, innym razem idąc na palcach, jeszcze innym na czworakach itd.
