Dlaczego warto dołączyć do programu „Kolorowa Matematyka”?
Wyobraź sobie grupę dzieci w przedszkolu lub szkole, które stoją razem i trzymają w rękach długie kolumny zbudowane z kolorowych klocków. Jedno z dzieci mówi:
„Moja wieża jest najwyższa!”. Ktoś inny odpowiada: „Ale ja mam więcej fioletowych!”. I wtedy zaczyna się rozmowa – dzieci:
- porównują wysokość kolumn,
- liczą elementy,
- analizują kolory i układ klocków.
Zastanawiają się, która kolumna jest naprawdę wyższa, która ma więcej elementów. Jak to policzyć i dlaczego sam wygląd nie wystarczy, by odpowiedzieć na te pytania.
To moment, w którym dzieci przechodzą od obserwacji do matematycznego rozumowania, uczą się mierzyć, porównywać, wyciągać wnioski.
Zamiast biernie wypełniać polecenia w zeszycie, dzieci same pytają, sprawdzają, myślą i dochodzą do wniosków.
To nie jest lekcja z podręcznika, to matematyka w ruchu, oparta na działaniu i fascynacji. Takie momenty są możliwe i mogą występować często ale tylko wtedy, gdy pozwalamy dzieciom uczyć się tak, jak najbardziej lubią: przez działanie, porównywanie, budowanie i pytanie „dlaczego?”.
Badania jednoznacznie pokazują, że dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mają naturalną gotowość do myślenia matematycznego, o ile nie zgasimy w nich tej ciekawości.
Niestety, fascynacja ta często zanika, gdy dzieci wchodzą do szkolnych ławek i zostają wrzucone w schemat: „zadaj, wykonaj, sprawdź, popraw”. Tymczasem najważniejsze pytania matematyczne brzmią: „Dlaczego?”, „Co się stanie, jeśli…?”, „A czy da się inaczej?”
„Kolorowa Matematyka” to program, który tę ciekawość pielęgnuje i rozwija.
Dzieci uczą się najlepiej wtedy, gdy mogą działać, manipulować, testować i zadawać pytania. Gdy matematyka wychodzi poza kartkę, staje się dla nich zrozumiała i bliska. Gdy uczniowie porównują długości, budują rytmy z kolorowych elementów, badają, co się stanie po zmianie jednego elementu, zaczynają naprawdę rozumieć zależności.
Dzieci uczą się najlepiej wtedy, gdy mogą działać, dotykać, układać i samodzielnie dochodzić do wniosków. Gdy matematyka wychodzi poza podręcznik i staje się zbiorem zadań z życia, a nie tylko z kartki, wtedy dzieci angażują się całym sobą.
Zamiast suchego w zeszycie zadania z przekroczeniem progu dziesiątkowego „7 + 8 = ?” – dzieci układają 7 klocków jednego koloru, osiem drugiego, i same przeliczają wynik a dopiero później zapisują go na kartce. Zamiast rysować kwadraty w zeszycie czy symetrie z klocków budują wspólnie konstrukcje, odnajdują prawidłowości i kontynuują wzór. Zamiast tylko wskazywać znak „<” czy „>”. Fizycznie porównują liczebność elementów w dwóch zbiorach i decydują, który jest większy, mniejszy lub równy.
Dzięki takim działaniom matematyka staje się dla dzieci nie tylko łatwiejsza, ale przede wszystkim logiczna, zrozumiała i bliska codzienności. Co najważniejsze, angażuje zarówno chłopców, jak i dziewczynki. Bo tu nie chodzi o „kto pierwszy rozwiąże zadanie”, ale o doświadczenie, zrozumienie i radość z odkrycia.
Międzynarodowe badania edukacyjne (LEGO Foundation, NIEER, Frontiers in Education) potwierdzają, że:
- dzieci w wieku 4–9 lat uczą się matematyki najefektywniej przez działanie i zabawę,
- przejście od aktywnego uczenia do pasywnych ćwiczeń w podręczniku powoduje gwałtowny spadek fascynacji matematyką,
- dziewczynki w szczególności tracą pewność siebie, jeśli nie są zaproszone do eksploracji, budowania i rozumienia przez konkret.
Dlatego program „Kolorowa Matematyka” opiera się na sprawdzonych metodach takich jak model CPA (Concrete – Pictorial – Abstract), stosowany w edukacji singapurskiej. W myśl tej koncepcji każde nowe pojęcie przechodzi drogę:
- od konkretu – działania i manipulacji,
- przez obrazowanie – schematy i rysunki,
- do zapisu abstrakcyjnego – symboli matematycznych.
To pozwala dzieciom nie tylko „wykonać zadanie”, ale przede wszystkim zrozumieć, co i dlaczego się dzieje.
Klocki jako most między zabawą a myśleniem matematycznym
W programie wykorzystujemy kolorowe klocki – ponieważ są dla dzieci naturalnym środowiskiem działania, a jednocześnie doskonałym narzędziem edukacyjnym. Klocki mogą być różnorodne ważne aby była ilość wystarczająca dla całej grupy z właściwą ilością klocków. My daliśmy przykład m.in klocków Korbo ponieważ wg raportu wiemy że znajdują się takie zestawy w ponad 10 200 przedszkolach i szkołach w całej Polsce. Niestety, w wielu z nich wykorzystywane są jedynie jako zabawki.
„Kolorowa Matematyka” pokazuje, jak dzięki odpowiednio poprowadzonym działaniom klocki mogą stać się pełnoprawnym narzędziem matematycznym:
- dzieci budują z nich ciągi, rytmy, układy sekwencyjne,
- eksperymentują z obrotem, ruchem, przyczyną i skutkiem,
- uczą się mierzenia, porównywania długości i proporcji,
- w naturalny sposób dochodzą do rozumienia zależności i zasad,
- działają wspólnie – ucząc się argumentować, porównywać i słuchać.
To nie jest matematyka tylko „dla wybranych”, to matematyka dla całej grupy. Dzieci ciche, mniej pewne siebie, a także dziewczynki, które często były wypychane z przestrzeni logicznej tu zyskują równe szanse i pełne zaangażowanie.
Program zgodny z kierunkami polityki oświatowej 2025/2026
„Kolorowa Matematyka” to nie tylko nowoczesne podejście, ale również program w pełni zgodny z aktualnymi kierunkami polityki oświatowej państwa, m.in. w zakresie:
- kształtowania myślenia analitycznego i logicznego,
- rozwijania kompetencji matematycznych poprzez działania interdyscyplinarne,
- wspierania aktywności poznawczej i poczucia sprawczości uczniów,
- promowania oceniania kształtującego i metod aktywizujących.
Dzieci, które uczą się matematyki przez działanie i zabawę:
- lepiej rozumieją pojęcia,
- są bardziej zmotywowane i odważne w myśleniu,
- nie boją się błędu, bo wiedzą, że to część procesu,
- czują radość i satysfakcję z nauki.
Dołącz do programu, który nie tylko uczy matematyki ale ją ożywia. Pokaż, że fascynacja i zrozumienie mogą iść w parze. Zmień podejście w swojej placówce na takie, które zostaje z dzieckiem na całe życie.
